نقدی بر کنسرت سه نوازی همدان

ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ ساعت : ۱۵:۳۱ ، توسط : محمد در دستۀ : مقاله, گزارش

به قلم : عباس آذر

143243 orig نقدی بر کنسرت سه نوازی همدانهوای سرد و زمستای شهر همدان رو بهبودی گذارده بود. خوشحال بودیم که با این هوای دل انگیز وفرحبخش و نسبتا بهاری قدم به سوی تالار ابن سینا میگذاریم . هوا سر سازگاری گذاشته بود . با یکی از دوستان قرار گذاشته بودیم که باتفاق برنامه هنرمندان پایتخت نشین و خارج نشین را از نزدیک ببینیم. میگویم پایتخت نشین. چون در شهر ما به پایتخت نشینها بلکه به تمام شهرستانی های دیگرتوجه ویژه ای می شود .مردم شهر ما برعکس ، به هنرمندان شهر خود توجهی ندارند . چون همشهری هستند. بگذریم …

سر موعد مقرر وارد سالن شدیم  . برنامه بدون تقدم و تاخر و معطلی شروع شد. وبسیار ساده آقایان درخشانی و جلالیان وارد سن شدند و با تشویق قابل توجه حضار آواز دشتی کوک شد و بداهه پریشی شروع شد. می گویم بداهه پریشی چون احساس میشد آقای درخشانی در فضای کار بداهه قرار نمی گرفت و در آمد و ضربی و نهایتا عشاق و فرود . قسمت اول برنامه خوب از کاردر نیامد و هیچ حسی ایجاد نشد . فکر میکنم به دلیل خستگی آقای درخشانی بود . چون میگفتند تازه از راه رسیده است . ولی حضار تشویق  لازم را در پایان برنامه  نثار آقای درخشانی کردند.

در قسمت دیگر برنامه ، آقای فرج پوری شروع بسیار زیبایی داشتند که نوید برنامه خوبی را میداد و در ادامه با توجه به تسلط سرعت تکنیک گیرایی و حس لازم قطعاتی کردی و محلی نواخته شد که فکر میکنم برعکس مخالفت ایشان با کمانچه نوازی استاد لطفی در نهایت تحت تاثیر خموشانه وی قرار داشتند . حاصل کار خوب  و تلاش آقایان قابل تقدیر بود و نسبت به برنامه اول نیز مورد توجه بیشتری قرار گرفت .

قسمت سوم سه نوازی تار و کمانچه و تنبک بود که در دستگاه سه گاه با پیش زمینه آلبوم در خیال اجرا شد . ولی آن صلابت و حس ایجاد نشد . بلکه قطعاتی تکراری بود و در نهایت تصنیفی در سه گاه بود که مانند تصانیف اجرا شده چند سال اخیر نوازندگان ، شعری را انتخاب می کنند و شروع میکنند به خواندن و ریتم ایجاد میشود و آنرا آهنگسازی می نامند و قابل توجه تر خواندن آقای درخشانی بود که متاسفانه باز مد شده است که نوازندگان هم میخوانند. به خصوص نوازندگانی که به تنوعی منتسب به استاد محمدرضا لطفی هستند . چون مدتی پیش هم آقای ارشد طهماسبی هم در همدان کنسرتی داشتند و ما از حنجره طلایی ایشان هم کسب فیض کردیم . آقای درخشانی نیزبسیار شبیه آقای لطفی می خواندند و گوی سبقت را در تقلید خوانی از خوانندگان چند سال اخیر ربوده اند . به هر حال تلاش آقایان قابل تقدیر است که آقایان تشریف آوردند و موسیقی ایرانی اجرا نمودند .ولی متاسفانه اساتد محترم وقتی به شهرستانها تشریف می آورند تصور میکنند مخاطبین آنها افراد موسیقی ناشناس بوده و یا از سر تفنن در کنسرت شرکت کرده اند . ایشان هر چند با تمام سختی ها و مشکلات پا به کنسرت میکذارند ، جای بسی تاسف است که در اجرا این احساس به انسان دست میداد که نوازندگان هیچ اهمیتی به تماشاگر وشنونده نمیدهند . در حالیکه شب اول که بنده نیز حضور داشتم، بیشتر شرکت کنندگان از هنرمندان  و خانواده هایشان بودند که حداقل شنونده های بسیار خوبی بودند .

در شب دوم نیز با توجه به مسائل پیش آمده ، آقایان را با خواهش و تمنا و وعده و وعید نگه داشتند که جای بسی تاسف بود . در انتها  به عنوان یک هنر دوست  احساس میکنم خلاقیت در موسیقی ایرانی رو به افول است و مانند چشمه های قدیمی خشک شده است  و بروز این مشکل در پاره ای موارد به خود هنرمندان برمیگردد . امیدوارم با آمدن استاد لطفی به کشور تحولاتی در این زمینه صورت  بگیرد . مطالب عنوان شده نظرات شخصی بنده بود که به صورت ساده بیان نمودم .




  1. چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۵:۰۰

    سلام و تشکر برای نقد از کنسرتباید عرض کنم که خود بنده در این کنسرت حضور داشتم و لی به نظر من برنامه اول بسیار با روح و زیبا بود .
    من شما رو به لیست دوستانم اضافه کردم
    خوشحال میشوم جزو لیست دوستان شما باشم
    منتظر نظرتان در وبلاگم هستم

  2. چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ -- ۲۰:۵۹

    پاسخی بر نوشته های نوید بر علیه استاد شجریان در وبلاگ من!

  3. فرید
    چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۸۵ -- ۲۳:۲۸

    دوست گرامی، فرچ پوری کاملا سبکش با آن ۲۰ دقیقه نواختن استاد لطفی متفاوت اس. شما می گویید فرج پوری کردی نواخته، ولی اساسا لطفی این سبک را اصیل نمی داند. ضمن اینکه شما به عنصر سرعت در نوازندگی فرج اشاره می کنید در حالی که استاد لطفی نه سرعتی نواختند و نه سرعتی نوازی را اصیل می دانند. این حرف جای تردید دارد که تحت تأثیر لطفی است، چراکه تکنیکها و تعویض پوزیسیونهای فرج توسط ان هم کسی چون لطفی غیر قابل تکرار است.
    البته باید بیشتر گفتگو کرد تا شبهات بر طرف شود.
    ولی گزارش خوبی بود، ضمن اینکه نقادانه نیز بود.

  4. جمعه ۶ بهمن ۱۳۸۵ -- ۰۳:۳۱

    سلام
    خیلی جالب بود.
    من یه سوال داشتم ازتون
    من می خوام لینک باکس شما رو بذارم اما می خوام بدونم در صورتی که من هم لینک باکس رو که گذاشتم، لینکم اضافه میشه یا نه؟
    این آدرس»

    http://www.EleRamMusic.blogfa.com

  5. بفرمایین مطلب تازه فرق شجریان با گلپا و ایرج تو وبلاگ من

  6. سلام دوست محترم
    چند روزی هست که لینک باکس رو تو آستان جانان ثبت کردم
    ولی هنوز لینک من ثبت نشده
    از همکاری شما ممنونم

  7. جمعه ۶ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۴:۳۶

    سلام .
    یه سوال از بازدید کننده های عزیز این سایت وزین داشتم :
    هرکس این اهنگ استاد شجریان رو شنیده یا می دونه تو کدوم البوم یا اجرا شونه به من خبر بده ممنون می شم .
    از دلم بی خبری – کن به حالم نظری ……….
    احتمالا اسمش نمکی باشه .
    ممنون می شم .
    شاد باشید و عاشق .
    یا حق .

  8. شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ -- ۲۱:۲۹

    سلام چشم حتما فردا بهتون میدم فقط کافی به جای کدهای بلاگ من کدهای بلاگفا را بزارید

  9. یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۴:۰۸

    بیایین یه بحث فوق العاده جالب و علمی رو در کامنتهای آخرین مقاله من بخونین. جدی میگم از دست ندین .

  10. حسین ملک زادگان
    دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۵ -- ۰۰:۱۴

    سلام
    باید به عباس آقای آذر بگیم که ما هم از این کنسرت دیدن کردیم و هم از اجرای جنابعالی چند سال پیش با آقای چراغی.
    عزیزم شما حال حالاها بید برید ریتم و سایر مسائل موسیقایی را بیاموزید و بعد دست به قلم بشید.

    “در شب دوم نیز با توجه به مسائل پیش آمده ، آقایان را با خواهش و تمنا و وعده و وعید نگه داشتند که جای بسی تاسف بود…”
    منظورتان از این جملات چیست؟
    همدان به هنرمندان فعال نیز دارد نه به آدمهای پرمدعا.
    براستی آیا خود شما میتونید حتی مثل طهماسبی بد صدا !!!! تصنیف “شاه شمشاد قدان” رو بخونید. اصلا میدونی این تصنیف “چند چندم” است؟
    دست بردارید از این خودپسندیهاتان ای هنرمندان !!!!

  11. نسرین
    دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۵ -- ۰۰:۲۸

    نویسنده محترم این مقاله معلوم است که نه لطفی را می شناسد و نه فرج پوری.
    آقای لطفی فقط در نوازندگی تار و سه تار مهارت دارد و سلام.
    امیدوارم ناراحت نشین ولی از کلامتان صداقت به گوش نمی رسد. حق هم دارید.
    هیچ کس در همدان توانایی برابری با تار درخشانی و تهماسبی و کمانچه فرج پوری را ندارد. شما اگر به دنبال بهره وری از این بزرگان نباشید آینده روشنی ندارید.

    خواهر کوچک شما
    نسرین شمس

  12. سمیه زارعی
    دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۵ -- ۰۰:۳۸

    من هم با نظر نسرین موافقم.
    حتی من شنیدم که عباس آذر آواز پاپ هم درس میده . چرا بعضی ها به خودشون اجازه میدن نظر بدن؟
    نقد علمی با خورد کردن شخصیت بزرگان خیلی فرق داره .
    من گوشم از بچگی با موسیقی خوب آشناست و از این کنسرت و برگزار کنندگانش ممنونم.

  13. مجید معارف
    دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۵ -- ۰۱:۲۹

    هر کسی حق حرف زدن دارد اما هرکسی نمیتواند نقد کند.
    جناب آقای آذری عزیز لطفا بیشتر مطالعه کنید
    بیشتر موسیقی خوب گوش دهید.
    هر روز ۵ دقیقه جلوی آینه بایستید و خودتان را نقد کنید.
    پریشانگویی شما در مورد کمانچه – لطفی – فرج پوری – خموشانه و … نا بخشودنی تر از عنوان <پریشان نوازی> برای درخشانی است.

  14. محسن طوسی
    دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۵ -- ۰۲:۱۴

    “”"امیدوارم با آمدن استاد لطفی به کشور تحولاتی در این زمینه صورت بگیرد”"”

    آن وقتی که جامعه موسیقی ما به آقای لطفی احتیاج داشت و او هم میتوانست کمک کند این استاد بزرگ به فرنگستان پناه برد و منشا تحولات!! شگرف در موسیقی مغرب زمین شد!! و حالا که مضراب هم به زور میزند بازگشته تا رابینهود موسیقی ایران زمین بشود.

    خاک برسر ملت خواب آلوده ای که دائم دنبال ناجی هستند.

    این کنسرت بهترین کنسرت حداقل ۱۰ سال گذشته همدان بود و با توجه به تمام ضعف هایش باز هم سطح آن بسیار بالاتر از سطح دانایی و توانایی و درک بسیاری از هنرمند نمایان همدان بود.
    بسیاری از هنرمندان موسیقی همدان دچار سو’ تفاهمند. اگر کسانی هستند در این شهر که توانایی کنسرت دادن دارند بجای حرف های نابخردانه و … کنسرت بدهند. در پستو نشستن و سر در آستین نهادن و بیحرمتی به دیگران زیبنده هنرمند نیست و اگر هست هنرمند نیست.

    یک معلم آشنا به موسیقی

  15. فاطمه محمدی
    دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۰:۱۰

    (… و من شر حاسد اذا حسد….

    حذر کنید از شر حاسدان هنگامی که حسد می ورزند)
    آیه ۵ سوره فلق

    من به عنوان یک انسان مذهبی و اهل دل از اساتید محترمی که به همدان آمدند تشکر میکنم. شهر ما به این کنسرتها نیاز دارد.
    هر گلی بویی دارد حتی آقای کیوان ساکت هم که کنسرت دادند هرچند زیاد حس ایرانی نداشت اما دلیل نمیشود که توهین کنیم .

  16. پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۰:۰۶

    سلام عزیزم خسته نباشی.
    ممنون از نقدت.
    من اهل تهرانم و هیچ ریشه فامیلی هم در همدان و اطرافش ندارم اما از دانشگاه بوعلی فارغ التحصیل شدم. موسیقی رو هم توی شهر شما شروع کردم و الان هم ادامه میدم. و برای اکثر کنسرت ها هم به همدان میام حتی اگه بتونم یک بار هم تهران ببینم. حس میکنم به کنسرت اومدن تو همدان یه صفای دیگه داره. به هر حال این کنسرت اخیر هم اومدم و کاملا با نظرت موافقم.
    موفق باشی و سلام منو به همدان برسون

  17. اولیایی
    پنجشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۲:۳۱

    سلام به دوستان عزیز موسیقی دوست
    من هم این کنسرت را دیدم. نه خیلی عالی بود و نه به اون بدی که آقای آذر گفته. بالاخره شرایط جامعه است که بازتابش رو در هنر موسیقی میبینیم. الان هیچکس عالی کار نمی کنه. حتی علیزاده هم که نوآورترین موسیقی دان ایرانه داره پسرفت میکنه. چون جامعه در شرایط بی هویتی است.
    مطمعنا بهترین موسیقی دانها هم نمی توانند همه رو راضی نگه دارند. مگر غیر از اینه که شهناز خداوندگار تاره . ولی خوب عده ای معتقدند که شهناز مطربه. حالا بر اساس نظر عده ای خاص که نمیشه حکم داد.
    اگه کسی معتقده که در این شرایط میشه مثل گذشته آثار با ارزش خلق کرد بسم الله. بالاخره کار کردن بهتر از حرف زدنه.
    پیشنهاد میکنم کلمات بهتر و لحن زیبا تر و در یک کلام مودبتری نسبت به بزرگان داشته باشیم.

  18. یک علاقه مند
    جمعه ۱۳ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۸:۲۰

    ای بابا اگر بخواهیم با دید نقد منفی نگاه کنیم میشه هر کنسرتی رو به خاک و خون بکشیم . خراب کردن خیلی راحته اما هرکی مرده بیاد وسط میدان و کار کنه. هر کی راست میگه بیاد کنسرت بده. من اصلا تا حالا اسم عباس آذر رو نشنیده ام . اگه همدان این همه متخصص داره پس چرا وضع موسیقیش اینجوریه؟
    کیوان ساکت رو میکوبند که چرا قطعه نوازه. این استادان رو هم کوبیدن که چرا بداهه نوازن.
    جامعه مریضی داریم بخدا

  19. [قلب]
    سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۵ -- ۲۱:۵۸

    پریشان گویی کرده ای عزیزم.
    از موسیقی لذت ببر در غیر این صورت دنیا به کامت نخواهد بود. نقد موسیقی را هم به اهل آن بسپار که علمیست بس پیچیده و در آن نظر شخصی راه ندارد.

    یک موسیقی دان

  20. از پاریس
    جمعه ۲۰ بهمن ۱۳۸۵ -- ۲۱:۳۲

    لطفا این چرندیات رو به اسم نقد تحویل جامعه ندهید.
    این همه توی سر موسیقی دانها میزنن شما ها هم که اسم خودتان را هنرمند کذاشتین دارید اب به آسیاب مخالفین موسیقی میریزید؟
    اگر هم هنر مند نیستین که لطف کنید خفه بشین بزارین هنرمندان واقعی کارشون رو انجام بدن.
    به نویسنده محترم این مقاله تذکر جدی بدهید.

  21. سمیه زارعی
    شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۱:۱۰

    متاسفم که لینک این مطلب هنوز در هنر و موسیقی و سل دات آی آر وجود دارد.

  22. صادق
    یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۸۵ -- ۲۰:۳۹

    کاش اندی و شهرام شب پره بیان همدان کنسرت بدن شاید آدمهایی مثل شما راضی بشن.
    آقای عزیز جناب آذر توجه بفرمایید که از محتویات نقد سراسر احساس و بی ربط شما چیزی عاید من نشد جز این که احتملا خواسته اید بگویید که چیزی بیشتر از بقیه می فهمید.

  23. فیضی
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۴:۳۲

    کنسرت خوبی بود ولی نمی دانم چرا اصلا تبلیغات نکردند.
    درضمن هوای همدان به لطف شما از این سردتر هم خواهد شد.
    شما اصلا موسیقی می فهمید؟

  24. بیک محمدی
    دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۵ -- ۲۳:۲۸

    من هر دو شب کنسرت را رفتم و حرفهای این آقا را تکذیب میکنم. ایشان فکر میکنند که در وبلاگها و سایتهای اینترنتی میشه دیگران را تخریب کرد. اصلا فکر نمیکنید که از این کنسرت فیلم تهیه شده باشه؟
    تنها مشکل اساسی کنسرت خالی بودن حدود ۱۰۰ تا از صندلی های شب اول بود که اون هم به علت عدم اطلاع رسانی بود نه مشکل موسیقیایی. اصلا تبلیغی نشده بود.
    من شخصا لذت بردم.

  25. احسان
    سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۹:۰۰

    راه رفتی با این نقد کردنت.
    این کمانچه نوازی کجاش تقلید از لطفی بود مرد حسابی.
    نقد بلد نیستی مجبوری؟ حرف زدی که بگی زبان داری؟

  26. باز هم احسان
    سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۹:۰۳

    ایراد کار اینجاست که توی شهر همدان همه همدیگر را میشناسن و کسی نمیتونه یک شبه منتقد موسیقی بشه و زود گندش بالا میاد که طرف چه کاره است.

  27. [عصبانی][عصبانی]
    پنجشنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۵ -- ۰۵:۳۶


  28. ساسان عبادی
    یکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۵ -- ۱۳:۵۸

    سلام
    من هم معتقدم کنسرت خیلی خوبی نبود. البته اگر بخواهیم مقایسه کنیم از تمام کنسرتهایی که تا حالا توی همدان دیده بودم بهتر بود . که جای امیدواری دارد. مثلا اگر صدای شجریان را به این کنسرت اضافه می کردیم معرکه می شد.
    درضمن در ارزش این کنسرت کافیه که به تعداد نظرات مترتب به این نقد توجه کند.
    خود نقد هم خوب بود بد نبود . ولی اگر توسط یک منتقد حرفه ای و با توجه کامل به اصول نقد نگارش می شد بهتر بود.




به صورت خودکار کلمات فینگلیش را به فارسی تبدیل کن. در صورتی که می خواهید انگلیسی تایپ کنید Ctrl+g را فشار دهید.